Werkgevers hebben verschillende manieren om kandidaten aan de tand te voelen tijdens een sollicitatie. Een gestructureerd vraaggesprek is de beste methode, beter dan de intelligentietest. Het gevoel van een ‘klik’ kan maar beter genegeerd worden.

Dat zegt Janneke Oostrom, hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie bij de Tilburg University, in gesprek met hr-platform CHRO. In een gestructureerd interview waarin de vragen vooraf door de werkgever zijn opgesteld, zijn vooroordelen minder snel van invloed.

Het tegenovergestelde is het geval als de werkgever uitgaat van een ‘klik’. Die zegt volgens Oostrom meer over degene die het interview afneemt dan over de kandidaat. Er is, zo zegt ze, geen enkel wetenschappelijk bewijs dat een klik leidt tot een goede keuze van kandidaten. “Vaak zit zo’n klik vol met persoonlijke voorkeuren en vooroordelen. En dat willen we juist vermijden.”

LEES HIER het hele artikel op CHRO: Janneke Oostrom, hoogleraar Arbeids & Organisatie-psychologie: “Een klik met de kandidaat? Niet doen”